Enkelklachten

Direct naar:

Enkelklachten
Het enkelgewricht vormt de verbinding tussen de voet en het onderbeen. Om het gewricht heen zitten banden en een kapsel. Deze zorgen voor stevigheid en geleiden de bewegingen in het gewricht.
Bij een verstuiking rekken de enkelbanden op of scheuren (zie plaatje onderaan deze pagina). De bloedvaatjes die hier zitten scheuren ook. Dit zorgt voor een flinke zwelling van de enkel. Een verstuikte enkel doet in het begin vaak zo zeer dat je er niet op kunt lopen. Dit is normaal en heeft als functie dat de enkel genoeg rust krijgt om te herstellen.

Herstel
Een enkelverstuiking herstelt over het algemeen vanzelf, als de enkelbanden gescheurd zijn wordt er op de eerste hulp van het ziekenhuis een gipsverband aangelegd. De enkel wordt in een zodanige stand gegipst dat de gescheurde banden weer dicht bij elkaar komen. Als het gips er na ongeveer drie weken af gaat is de enkel nog wel gevoelig. Het is noodzakelijk dat tijdens het sporten of een andere hoge inspanning de enkel wordt ondersteund door bijvoorbeeld tape of een enkelbandage. De enkel is zeker de eerste maand nog zeer onstabiel. Dit komt doordat de enkelbanden opgerekt zijn en je niet helemaal goed meer aanvoelt hoe de enkel in de ruimte staat. De kans dat je er de eerste weken door heen zal gaan is groot. Dit is niet alleen zeer pijnlijk maar vertraagd ook het herstel proces.

Wat kunt u er zelf aan doen
Koel de enkel direct na het trauma minstens 30 minuten met m.b.v een ijspakking. Dit vermindert de zwelling en de pijn. Zorg voor voldoende rust zeker de eerste 2 a 3 weken. Ga langzamerhand steeds meer lopen maar let er op dat je niet te veel door de pijngrens gaat. Het is wel belangrijk dat de enkel na de rust fase van 2 a 3 weken weer belast wordt. Deze belasting zorgt er voor dat het nieuwe weefsel van de banden in de juiste richting komt te liggen. De nieuwe vezels van de banden moeten in de richting van de trekkracht gaan liggen. Op die manier worden de banden het sterkst. Als er geen belasting is weten de vezels niet in welke richting ze moeten liggen en krijg je een zwakke plek op de plaats van het letsel. Ook na verloop van tijd kan de enkel nog wel eens wat dik worden of warm aanvoelen dit is een teken dat u net iets teveel heeft gedaan. Koel de enkel de eerste 2 a 3 weken dagelijks, het liefst aan het eind van de dag. Hierdoor zal de pijn verminderen.
Als de enkel na 3 weken nog steeds dik is, is het raadzaam om weer een specialist op te zoeken.

Wat doet de fysiotherapeut
De fysiotherapeut komt pas in actie als het natuurlijke herstelproces niet voldoende is voor een volledig herstel. Bijvoorbeeld er is na 2 a 3 weken nog steeds sprake van een flinke zwelling of de enkel is na 5 weken nog steeds zeer gevoelig en voelt nog instabiel. De fysiotherapeut zal zich dan richten op het verminderen van de zwelling d.m.v koudetherapie en bewegingstherapie. Als de banden verzwakt blijven worden er oefeningen gedaan voor het versterken van de spieren en de banden rond het gewricht.

Patiënteninformatie bij tape behandeling van enkel(s)
Uw enkel is zojuist door uw fysiotherapeut ingetaped. Er zijn echter een aantal zaken die van belang kunnen zijn voor een goed verloop van het genezingsproces.
De belangrijkste aanwijzingen vindt u hieronder puntsgewijze.
Het is natuurlijk wel zo dat de therapie individueel sterk kan verschillen. Dit heeft te maken met faktoren als: de ernst van de blessure, de leeftijd, het beroep, het gewicht, de mate van getraindheid van de patiënt en andere soortgelijke omstandigheden. Dat wil dus zeggen dat niet alle informatie die u hier vindt op u van toepassing behoeft te zijn.

  1. In principe is het zo, dat u met de enkel die ingetaped is normaal moet kunnen lopen. Het is van zeer groot belang dat u de voet weer juist afwikkelt. Vermijd "mank" lopen en tracht de voet recht naar voren neer te zetten.
  2. Bij het douchen proberen de tape droog te houden. U kunt hiervoor bijvoorbeeld een plastic zak om de voet doen en deze met een elastiekje vastmaken.
  3. Indien u het gevoel hebt, dat de tape te strak zit of indien het te veel jeukt, is het verstandig uw behandelend fysiotherapeut te raadplegen.
  4. Enige nuttige oefeningen:
    • Probeer te staan (los) op het aangedane been. Dit is een even- wichtsoefening;
    • In zit, de enkel zo ver mogelijk optrekken en zo ver mogelijk naar beneden bewegen;
    • Voet rollen over een fles.

Uw fysiotherapeut kan, bijvoorbeeld als er te veel zwelling is of als er te veel pijn bestaat, besluiten naast de tape ook andere therapievormen toe te passen.
In het algemeen wordt de tape na tien dagen verwijderd. Dan wordt opnieuw bekeken, of nogmaals ingetaped moet worden. In sommige gevallen kan dit meermalen nodig zijn.
Indien u specifieke vragen hebt, kunt u deze altijd tijdens een bezoek of telefonisch stellen.

Belangrijk: Wanneer u veel last van de tape hebt -en uw therapeut is niet bereikbaar -kunt u deze zelf verwijderen. U dient dan wel zo spoedig mogelijk kontakt met ons op te nemen. Klik voor meer informatie over enkelklachten op deze link en bezoek de site van het: Nederland Huisarts Genootschap

Bron: www.uwpraktijkonline.nl