Beweegrichtlijnen

28-03-2019

Beweegrichtlijnen


Regelmatig sporten en bewegen is goed voor je. Maar hoeveel moet je dan bewegen? En welke beweging is goed voor je? De beweegrichtlijnen geven antwoord op deze vragen.

De Beweegrichtlijnen zijn sinds 22 augustus 2017 de nationale standaard en geven een kennisbasis voor gezond bewegen. Handig voor alle Nederlanders en handig voor iedereen die in zijn werk sporten en bewegen inzet om mensen te helpen. Zoals de fysiotherapeut, de docent lichamelijke opvoeding, de zorgverleners of de yogaleraar.

Kenniscentrum Sport wijst je de weg in deze richtlijnen, geeft praktische voorbeelden en helpt je om de richtlijnen zelf in de praktijk te brengen.

Wat houden de beweegrichtlijnen in?

De beweegrichtlijnen gaan over de hoeveelheid lichaamsbeweging die nodig is voor een goede gezondheid. Dat betekent:

  • wekelijks 2,5 uur (150 minuten) bewegen,
  • verspreid over meerdere dagen.
  • Matig intensief, zodat je hartslag en je ademhaling iets hoger dan normaal zijn.
  • Voor kinderen, en jongeren tot 18 jaar is dat dagelijks minstens 60 minuten.

Je hoeft niet 30 of 60 minuten achter elkaar te bewegen, zelfs geen 10. Alle kleine beetjes helpen en tellen op tot 150 minuten in de week.

Bijvoorbeeld:

Een volwassene van 45 jaar die (op meerdere dagen per week) 10 minuten stofzuigt, 12 minuten fietst naar de supermarkt en 15 minuten wandelt met de hond, en dagelijks op en neer loopt naar zijn/haar kantoor op de vierde verdieping, voldoet aan de beweegrichtlijnen.

Naast die 2,5 uur, raden de richtlijnen volwassenen ook aan om twee keer per week aan spier- en botversterkende oefeningen te doen. Voor jongeren onder de 18 jaar geldt: 3 keer per week spier- en botversterkende oefeningen. Dat kan krachttraining zijn, maar ook traplopen, hardlopen en (trampoline)springen dragen hieraan bij.


Voor een mooi overzicht van de beweegrichtlijn klikt u op de volgende link: beweegrichtlijn


Nieuwsarchief