Fascia Therapie

Fasciatherapie mogelijk bij PMC De Hoek vanaf januari 2019.

Wat is fascia:

Fascia is het officiële woord voor de bindweefselvliezen die alle spieren, gewrichten, botten en organen omgeven. Deze vliezen vormen een geheel netwerk in het lichaam en zorgen er voor dat alles met alles verbonden is. Maar niet alleen verbindt het; het zorgt er ook voor dat spieren en zenuwen soepel en zonder wrijving langs elkaar kunnen bewegen. Fascia bevatten veel zenuwuiteinden en als het in een slechte conditie is kan het pijn veroorzaken. Ook kan door verklevingen in de fascia de beweeglijkheid beperkt zijn.

Wat is fasciatherapie:

Fasciatherapie wordt toegepast bij sommige bewegingsbeperkingen. Als gevolg van een overbelasting, eenzijdige belastingen, operatie en/of bestraling kunnen, door beschadigingen van de fascia, littekens, verklevingen, onderhuids vocht of verhardingen, pijn of bewegingsbeperkingen ontstaan. Door middel van fasciatherapie worden deze klachten behandeld. Er zijn specifieke behandeltechnieken en oefeningen om de conditie van de fascia te verbeteren

Met de fasciabehandeling creëer je, door middel van oprekken, verschuiven en drukken, ruimte tussen de verbindingen in het lichaam waar de klachten zijn. Hierdoor ontstaat meer ruimte, circulatie en doorbloeding van het weefsel waardoor de veranderingen( stugger geworden weefsel) verdwijnen c.q. verminderen en daardoor klachten verdwijnen of verminderen.

De fasciatherapeut:

beheerst deze technieken. Via een speciale onderzoeksmethode FIT (fascia integration techniek) kijkt de fasciatherapeut naar de relatie van uw klacht met eventueel andere (onopgemerkte) problemen. Na het onderzoek vindt er een inventarisatie van de problemen plaats en wordt een behandelstrategie uitgestippeld. Na iedere behandeling vindt er een test plaats om te kijken wat de progressie is van de behandeling.

Mogelijke oorzaken:

Ongunstige (werk)houdingen, trauma, stress, overbelasting, bewegingsarmoede kunnen

leiden tot verstoorde balans in het fasciale netwerk. Triggerpoints, bindweefselverhardingen en -verklevingen kunnen hier het gevolg van zijn. Deze kunnen leiden tot (chronische) pijn, bewegingsbeperkingen, minder efficiënt bewegen en afname van de algehele fitheid

Wanneer kan een fasciabehandeling toegepast worden?
Deze kan effectief worden ingezet bij:
Pijn – acuut door kneuzing, verrekking van spieren en/of gewrichten.
Pijn – Chronisch (ook bij pijnklachten waarvan de medische oorzaak niet is gevonden).
Sportletsels - acuut en chronisch.
Algemene klachten aan het bewegingsapparaat (Rug, Nek, Schouder, Etc.)
Veranderingen in gevoel, kracht- en coördinatieverlies.
Bewegingsbeperkingen na een trauma/ operatie.
Littekens.

Wilt u weten wat de fasciatherapie voor u kan betekenen? Maak een afspraak voor een  consult. Tijdens deze afspraak stelt de fasciatherapeut/fysiotherapeut een persoonlijk behandelplan voor u op. Neem contact op via  0181-624210, info@fysiotherapiedehoek.com of via het contactformulier via de website.